Co si většinou zapisujeme (za uši)

Je meeting. Okolo stolu si sedneme, všichni mají poznámkový blok a tužtičku, známky připravenosti na zápis. Jen ten pán, co už je nad věcí, nemá chuť nic ani předstírat, ví, že by jeho papír stejně zůstal bílý. Někdy se mlátí prázdná sláma, někdy plná. Pozorujte, kdy a co si lidé zapisují, když se mluví. Nepočítejme „doodles“, to je nuda v obrazech. Lidé si kupodivu zapisují termíny, kdy má co být hotovo, jakoby zápis termínu do jinak prázdného bloku byl nějakou na odiv danou veledůležitou činností, jíž stvrdíme svoji plnou a vědomou účast na tématu schůzky.
Vždy si ale vlastníci bloků zapíší, když se v dobrém kontextu řekne například: „Nevoďte lidi do desátýho patra, když se jim motá hlava už ve druhým.“ Tato věta se dá uplatnit jako strategická myšlenka o tom, jak moc nadupaná, sofistikovaná technologie se má pro projekt použít. Při diskuzi soukromé, třeba o rodinném domě, podobně dobře funguje věta: „Jó barák, to je věčně natažená dlaň.“ Jako blahosklonný a útěšný k příteli se projevíte slovy: Nemá smysl stresovat se cíli, které sis nastavil sám.“
V diskuzi o vlastní propagaci můžete povzbudit majitele firmy slovy: Tak si urči sám, čím jsi pro zákazníky výhodný.“ Ocitnete-li se mezi špičkovými obchodníky, připoutáte na sebe pozornost větou: Obchod je hra odtržená od reality hodnot.“ HR specialistu podle našich zkušeností zaujme věta: Angažovaní zaměstnanci, to jsou lidé, které Vám nikdo nesebere.“
Pak je tu velká pravda pro majitele firmy: Vyhlášením nápadu práce manažera nekončí.“ Ale to je opravdu nespravedlivé, že se skvělého nápadu majitele hned spontánně neujme celý tým, aby mu ho hned další ráno přinesl zhmotněný na zlatém podnose… Diskutuje-li majitel firmy se svými lidmi o věcech, kterým příliš nerozumí, často je – trochu nespravedlivě – odmění slovy: Děkuji za Váš názor, moc mne neobohatil.“
Je-li potřeba se obratně vyjádřit k tlaku na zvýšení výkonu či snížení nákladů, stačí odvětit pouhé: Vždy se zdá, že do tramvaje se vejde ještě jeden člověk. Ale my matematici o tom víme své.“ Síla tohoto obrazu je nepotlačitelná, a Vy jste za kinga.
Byla-li firma dočasně paralyzována okolnostmi a je potřeba probudit jí z letargie, je potřeba pracovníkům jednoznačně oznámit: „Vaše iniciativa je naší společností poptávána“, aby jim bylo jasné, jak se změnily priority.
A vzhledem ke všem těm lockdownům, karanténám a vlnám se hodí: „Komu nechybí sociální kontakt, ten neví, co to sociální kontakt je.“
Zjišťujete-li, jak jsou na tom kolegové se spoluprací s umělou inteligencí, a používáte při tom slovo „Umělka“, vypadá to, jakobyste byli snad přímo účastníky vývoje neuronových schemat!
Milujeme tyto „naše“ verbální sázky na jistotu, vypůjčte si je a pozorujte i Vy jejich účinek bedlivými zraky, a napište nám na oplátku, jaká esa máte v rukávu Vy.